Deel 4: Weatheren

Hallo en welkom bij de volgende How-To! Deze keer gaan we het hebben over weatheren.

Nu stap je in een wereld van bijna eindeloze mogelijkheden op het gebied van verwering. Je kunt drybrushes, washes, poeders, oil brushes, spikkelen, roesteffecten en nog veel meer gebruiken.
 


Vandaag gaan we echter slechts 2 eenvoudige en snelle technieken toepassen om het model een extra realistisch gevoel te geven, en om af te komen van de ''schaalmodel''-look die het heeft. We zullen kijken naar drybrushen en we zullen kijken naar het gebruik van poeders om een ​​licht stofeffect te maken.

Methode 1: Drybrushing
Drybrushen is een techniek die gebruikt wordt om de details op een schaalmodel wat meer body te geven. Als je deze methode toepast, zal je model er minder uitzien als een geverfd model, en meer als een echt voertuig als je er een foto van maakt.

Stap 1: De Verf Voorbereiden
In dit geval gebruik ik 70.990 ''Light Grey'' van Vallejo. Er is hier een heel scala aan opties en het hangt af van uw persoonlijke voorkeur welke kleur u gebruikt. AMMO MIG heeft bijvoorbeeld ook speciale drybrush-verven, maar ik geef toch de voorkeur aan de standaard Vallejo-kleuren.
Breng wat (niet verdunde) verf aan op je penseel. Gebruik nu een stukje keukenpapier om 99% van de verf af te vegen. Je moet net zo lang doorgaan totdat je ervan overtuigd bent dat er niets meer op de penseel zit, terwijl je ervoor zorgt dat je de borstel daarbij ronddraait zodat er geen stukjes aan de zijkanten kunnen blijven zitten.
Je hebt nu een ''droog penseel''.
 


Stap 2: Droog Strijken
Gebruik nu je bijna lege penseel om snel over randen en hoeken te strijken. Denk aan randen van cabines, knoppen op kasten, logo's, bandenprofiel, alles wat een detail op het model is. Je zult zien dat de randen een heel dun grijs laagje krijgen, waardoor de details naar voren komen.

En dat is het! Een simpele methode om de detaillering op een goed schaalmodel te accentueren!
 


Methode 2: Lichte Stofeffecten Met Poeders

Stap 1: De Poeders Mengen
We zullen nu een licht stofeffect op het model creëren, alsof het over stoffig terrein heeft gereden. Bij het gebruik van poeders is het altijd het beste om minimaal 2 kleuren te gebruiken en deze te mengen. Als je er een gebruikt, krijg je een platter resultaat met minder diepte. In dit geval gebruiken we A.MIG-3004 ''Europe Earth'' en A.MIG-3007 ''Dark Earth'' van AMMO-MIG. We mixen ze 50/50.
 


Stap 2: Het poeder aanbrengen
Nu pakken we een relatief klein penseel, die we zullen gebruiken om het poeder aan te brengen op het gebied waar normaal stof zou neerslaan. Denk dus aan vlakke ondergronden bovenop het voertuig, bumpers, wielkasten, velgen etc. Je kunt een beetje poeder aanbrengen, inwrijven met slechts een korte aanraking en dan de rest van het poeder wegblazen. Het is heel gemakkelijk om te veel poeder te gebruiken, dus begin met een beetje en bouw het op naar jouw voorkeur.
 


Stap 3: Het Poeder Vastzetten
De laatste stap is om het poeder op zijn plaats te fixeren met een Pigment Fixer. In dit geval heb ik A.MIG-3000 van AMMO-MIG gebruikt. Neem een druppel op de bovenkant van je penseel en laat het in de gebieden stromen waar stof is aangebracht. U kunt daarna hetzelfde doen met een blanke laklaag om het poeder op zijn plaats te houden. Breng de blanke lak niet aan met een airbrush als je de ramen al hebt gemaakt, omdat de ramen dan mistig worden wat niet te repareren is.

En dat is het! We hebben nu een compleet afgewerkte MAN KAT1A1 Patriot Launcher, die we samen hebben gebouwd. We hebben hem beschilderd, we hebben de ramen gemaakt, decals toegevoegd en het wat lichte verweringseffecten gegeven! Nu kun je al deze methodes perfectioneren tot waar je ze het leukst vindt, maar ik denk dat dit een goed startpunt voor je is.

Veel plezier en we zien graag het resultaat van je werk!! Je kunt ze ons toesturen via Facebook of door ze te mailen naar info@Panzer-Shop.nl!

Bedankt en hopelijk spreken we elkaar snel!

Kevin Boogaard
Oprichter van Panzer-Shop.nl
 

 

[WEBWINKELKEURWIDGET]

© 2019 - 2022 Panzer-Shop.nl | sitemap | rss